понеділок, 22 лютого 2016 р.

ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ЩОДО ВИКЛАДАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ

Інноваційні підходи щодо викладання української мови і літератури

Тетяна Осадців

Анотація: У даній роботі вчитель ділиться власним досвідом щодо використання інноваційних технологій на уроках української мови і літератури. Звертає увагу на використання методів і прийомів, що сприяють систематичному та різнобічному збагаченню особистості і є запорукою ефективності навчання.

Не навчайте дітей так, як навчали вас – вони народилися в інші часи.
Конфуцій
В. Сухомлинський стверджував, що за маленькою шкільною партою твориться народ. А творять його в першу чергу вчителі української мови і літератури, «наставники думки, волі, духу людини», бо наука рідної мови, літератури – наука про найголовніше: про Україну, рідну землю, її силу й красу, її минуле й майбутнє. 
Сучасний урок української мови ті літератури – це явище полі функціональне, багато аспектне, яке характеризується використанням різних методів і прийомів, що зумовлюють систематичне і різнобічне збагачення особистості, що мають на меті забезпечити кожному учневі найкомфортніші, найсприятливіші умови для навчання і розвитку.
На мою думку, саме інноваційні технології відповідають потребам і вимогам сьогодення. Суть інноваційних методів навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної активної взаємодії учнів та вчителя. Це навчання сприяє формуванню навичок і вмінь, виробленню загальнолюдських цінностей, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії та успіху, зумовлює систематичне й різнобічне збагачення особистості.
Як же домогтися того, щоб процес здобуття знань був не лише високоефективним у плані застосування новітніх педтехнологій, а й цікавим, захоплюючим і бажаним для учня?
Намагаючись практично відповісти на це питания, я прийшла до висновку, що потрібно зробити навчання не просто ефективнішим у плані наповнення науковим змістом, а спробувати оновити форму проведення заняття.

У своїй педагогічній практиці апробовую спосіб інтеграції окремих елементів таких сучасних технологій навчання: проблемне навчання, розвивальне навчання, ігрове навчання, особистісно орієнтоване навчання; проектне навчання.

Для того, щоб така інтеграція принесла бажаний результат, намагаюся досконало вивчити методику кожної з освітніх технологій і використовувати на уроках залежно від теми, мети виучуваного матеріалу, а також типу уроку ту «родзинку», яка буде найефективнішою, найдоцільнішою, найцікавішою для моїх учнів.

Тому на різних етапах уроків мови та літератури використовую такі методи та прийоми, які б сприяли навчальній активності учнів і досягненню поставленої мети.

Організаційний момент. Велику увагу приділяю саме цьому етапу, тому що,перефразовуючи вислів "Як назвеш корабель, так він і попливе", на практиці впевнилася: як почнеш урок, так він і "пройде". Організаційний етап кожного уроку покликаний створювати атмосферу довіри та доброзичливості, забезпечити нормальну зовнішню обстановку та психологічний настрій учнів на роботу. На цьому етапі використовую міні-тренінги, вправи: «Смайлики», «Шкала настрою», «Я бажаю», «Спіймай мій настрій», «Мішечок знань», «Психоформула».

Мотивація навчальної діяльності. Використовую мотиватори або мотиваційні постери, що допомагають налаштуватися на урок. Цей прийом є інтригуючим елементом, що не залишає жодного учня байдужим. Також можна використати різні предмети, малюнки, які будуть образами-символами чи оберегами уроку. Наприклад, кущ калини, український віночок, долоньки, підкова і т. д. Але за наявності таких образів дітям дається завдання записати легенди, перекази про той чи інший символ, скласти казку про нього, з’ясувати значення його для українського народу і т. д.

Актуалізація опорних знань учнів. Проводжу гру «Філологічний стикер», діти складають лінгвістичні казки, чайнворди, кросворди, ребуси до прочитаних творів чи вивчених мовних тем. У 8 – 9 класах використовую метод «Скрапбук», який розвиває творчу діяльність учнів, сприяє розкриттю сенсу виучуваної теми.

Сприймання та засвоєння навчального матеріалу. Для пояснення теми використовую малюнки-схеми, презентації. Учні 8 – 9 класів на уроках мови стають мовознавцями, проводять наукові конференції, викладаючи матеріал у вигляді презентацій, досліджень. На уроках української літератури дослідження біографії письменників, поетів учні подають у формі візитівок, карт життєвих шляхів митців (схеми, асоціативні малюнки), презентацій. Головне завдання таких робіт розкрити літератора як особистість. Одним із найулюбленіших прийомів моїх учнів є «Льодяний дощ». Поєднуються тематично непоєднувані слова. Дуже цікавим є прийом «Декоративна лінгвістика», що заохочує учнів до творчої роботи, допомагає виявити емоції при виконанні певного лінгвістичного завдання. Під час роботи над твором доцільним є прийом «Філологічний мікс», який допомагає розвивати логічне мислення, вчить відчувати ритм поезії. На цьому етапі можна використати такі прийоми: «Гамбургер», «Якби», «Скринька мудрості», «Мороки з діжки», «Квітка мудрості», «Квітка цінностей», «Словниковий куб», «Піраміда твору», «Злови помилку», «Пастка», «Мозковий штурм», «Мозаїка», «Робота в парах», «Ротацйні двійки», «Ажурна пилка», «Аналіз ситуації», «Мовний футбол», суд над помилками, лист в майбутнє, інтерв’ю,завдання з ключем і т. д.

Закріплення. На цьому етапі використовую такі методи і прийоми: «Шість капелюхів мислення», «Мозковий штурм», «Дерево рішень», «Прес», «Долоньки», «Мнемотур», складання міні-акротворів, сенканів, омофонів, логічних ланцюжків.

Рефлексія. «Мікрофон», «Незакінчене речення», «Перевтілення», «Доміно прагнень» та ін.

Домашнє завдання. Одним із улюблених завдань учнів є створення «візитної картки» письменника (частини мови, речення), візитки поезії.

Серед багатьох методів роботи, які стимулюють інтерес учнів до нових знань, сприяють розвитку дитини через розв’язання проблем і застосування їх у конкретній діяльності, застосовую метод проектів.

Такі види діяльності дають позитивні результати, створюють сприятливі умови для творчої діяльності кожної дитини та реалізації мовної компетентності, працюють на забезпечення якості освіти.

Бібліографія
1. Ворожейкіна О.М. 100 цікавих ідей для проведення уроку. – Х.: Вид. група ”Основа“, 2011. – С.101 – 102.

2. Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології: навчальний посібник. - К. : Академвидав, 2004. – С. 56–78.

3. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій / Автор-укладач Н.П.Наволокова. – X. : Вид. група ”Основа“, 2009. – С. 5–17.

4. Інноваційні технології навчання української мови і літератури / Укладач О.І.Когут. – Тернопіль: Астон, 2005. – С. 4–20.

5. Ковбасенко Ю. Інноваційні педагогічні технології в процесі поглибленого вивчення літератури: ”за“ і ”проти“ // Зарубіжна література в школах України. –. 2007. – №7. – С. 7–14.

6. Освітні технології: навч. - метод, посіб. / О.М.Пєхота, А.З. Кіктенко, О.М. Любарська та ін.; За заг. ред. О.М. Пєхоти – К. : А.С.К., 2002. – С. 7–26.

7. Ситченко А. Інноваційні системи навчання та перспективи їх застосування в шкільному курсі літератури // Зарубіжна література в школах України. – 2004. – №8. – С. 37–41.

8. Чепіль М.М. Педагогічні технології: навч. посібн./ М.М. Чепіль, Н.З. Дудник. – К.: Академвидав, 2012. – С.7–32.

2 коментарі: