понеділок, 22 лютого 2016 р.

ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ЩОДО ВИКЛАДАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ

Інноваційні підходи щодо викладання української мови і літератури

Алла Трохименко

Анотація: Висвітлення питання про впровадження інноваційних підходів щодо викладання української мови і літератури, до яких включено: професійно-орієнтоване навчання, проектна робота в навчанні, застосування інформаційних та телекомунікаційних технологій, робота з навчальними комп’ютерними програмами з гуманітарних наук (система мультимедіа), дистанційні технології в навчанні , створення презентацій в програмі PowerPoint, використання інтернет-ресурсів, навчання в комп’ютерному середовищі (форуми, блоги, електронна пошта), новітні тестові технології (створення банку діагностичних матеріалів з курсу навчального предмета для проведення комп’ютерного тестування з метою контролю учнів).
Метою роботи є визначення поняття сучасних інноваційних підходів щодо викладання української мови та літератури в школі.

Означена мета зумовила постановку наступних завдань:
  • охарактеризувати сучасні інноваційні підходи, розкрити їх суть та значення;
  • висвітлити особливості використання сучасних інноваційних підходів на уроках;
  • проаналізувати ефективність використання сучасних інноваційних підходів в практичній роботі вчителя.
Навчання в загальноосвітніх закладах потребує пошуку ефективних методів навчання, засобів контролю засвоєння знань, що значно підвищували б якість навчання. Збільшення обсягу знань та обмеження часу для його викладання вимагає від сучасного педагога застосування інноваційних підходів щодо викладання української мови та літератури. Концепції інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів, комп’ютеризації шкіл зазначено, що інформатизація навчально-виховного процесу загальноосвітньої школи передбачає, у першу чергу, широке використання в процесі вивчення шкільних навчальних дисциплін комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання на базі сучасних комп’ютерів і телекомунікаційних мереж [4, с.3-10]. Сисоєва С. зазначає, що сучасний педагог має усвідомлювати тенденції розвитку швидкозмінного світу, формувати свої навички та вміння протягом життя, розвивати інформаційну культуру та творчі якості особистості [6, с.61].

Для успішної побудови методики навчання слід спиратися на такі компоненти як: індивідуальні здібності учнів; здатність учителів до ефективного впровадження сучасних інноваційних підходів; дидактична орієнтація на вироблення позитивно мотивованого ставлення учнів до нового. 

Якісна мовна підготовка учнів не можлива без використання сучасних інноваційних підходів. Сучасні інноваційні підходи в освіті – це професійно-орієнтоване навчання, проектна робота в навчанні, застосування інформаційних та телекомунікаційних технологій, робота з навчальними комп’ютерними програмами з гуманітарних наук (система мультимедіа), дистанційні технології в навчанні, створення презентацій в програмі PowerPoint, використання інтернет-ресурсів, навчання в комп’ютерному середовищі (форуми, блоги, електронна пошта), новітні тестові технології (створення банку діагностичних матеріалів з курсу навчального предмета для проведення комп’ютерного тестування з метою контролю учнів).

Сьогодні використання інформаційних технологій – одна з умов успішного навчання. Тому вчитель повинен, окрім ґрунтовної фахової підготовки, володіння сучасною комунікативною методикою, використовувати інформаційні технології на усіх етапах навчання – це вимога часу. Сучасні інформаційні підходи мають бути ефективним інструментом, який полегшить засвоєння знань, зробить навчання інтерактивним, комунікативно спрямованим, цікавим, наочним, індивідуальним. Найбільш емоційно привабливими і професійно необхідними в інноваційному підході є імітаційно – активні методи, які поділяються на неігрові (аналіз конкретних ситуацій, імітаційні вправи, індивідуальний тренаж) та ігрові (ділові ігри, розігрування ролей, ігрове проектування). При навчанні в учнів є можливість вибору стосовно розподілу часу, послідовності виконання завдань та соціальної форми, що використовується (індивідуальна робота, парна робота, групова робота). Таким чином, учні навчаються планувати свій час, навчаються самооцінці, аналізу власного навчального успіху, плануванню та проведенню етапів роботи. Робота з використанням інноваційних підходів дозволяє здійснювати диференціацію за здібностями, інтересами учнів, за ступенем складності завдань. До нестандартних уроків, які значно відрізняються від класичних і дають можливість використовувати сучасні інноваційні підходи можна віднести: презентацію, телеміст, випробування, КВК, рольові ігри, ділова гра, круглий стіл, вікторина, аукціон, турнір, урок-подорож, мозкова атака, інтерв’ю, складання завдань та віршів, звіт, дискусія, дослідження, змагання тощо [7,c.84].

З особистих спостережень, зробила висновок, що активність дітей, їх бажання працювати та зацікавленість в завданнях, викликані новизною такого типу навчання. Саме тому, вважаю за необхідне вводити, особливо для учнів середніх класів сучасні інноваційні підходи. Використання ж комп’ютера і інших сучасних інноваційних підходів дозволить оптимізувати управління навчанням, підвищити ефективність і об’єктивність учбового процесу при значному заощадженні часу викладача, мотивувати учнів на здобуття знань.

Список використаної літератури

1. Педагогічні технології/ Ганна Сазоненко; упоряд.:Г. Мальченко, Т.Вороненко,-К.: Шк. світ, 2009.-128с.- (Б-ка «Шк. світу»).

2. Грих Е. Информационные технологии в управлении и учебным процессом вуза: Материалы межрегиональной научно-практической конференции – 11-13 октября 2002. – с. 74-75.

3. ДЕРЖАВНА ПРОГРАМА «Інформаційні та комунікаційні технології в освіті і науці» на 2006–2010 роки [Електронний ресурс]: – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg =1153-2005-%EF.

4. Концепція інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів, комп’ютеризації сільських шкіл: Затверджено колегією Міністерства освіти і науки України від 27 квітня 2001 р. № 5/8-21 // Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. – 2001. – №13. – с. 3-10

5. Кузьмінський А.І., Омеляненко В.Л. Педагогіка: Підручник.– К.: Знання-Прес, 2008. – 447 с.

6. Сисоєва С. Сучасні аспекти професійної підготовки вчителя // Педагогіка і психологія. – 2005. – №4(49).– с. 60-66.

7. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій/ Автор-укладач Н.П. Паволокова. -Х.:Вид. група «Основа»,2009.-176с.- (Серія «Золота педагогічна скарбниця»).

1 коментар:

  1. Згодна з тим, що в процесі використання інноваційних технологій учні навчаються самооцінці, плануванню етапів роботи, також ці технології дають змогу розподілити роботу за їх інтересами.

    ВідповістиВидалити