понеділок, 22 лютого 2016 р.

ЕЙДЕТИКА ТА МНЕМОТЕХНІКА ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ


Ейдетика та мнемотехніка як засіб формування навчальних компетентностей учнів зукраїнської мови і літератури

Надія Чорненко

Анотація: У статті розглядається питання формування навчальних компетентностей учнів з української мови та літератури, шляхом застосування прийомів ейдетики та мнемотехніки.

Ключові слова: образне мислення, природовідповідність, двопівкульне мислення, природні здібності, ейдетика, мнемотехніка, уміння запам’ятовувати, опорно-логічна схема.

Згідно з Концепцією загальної середньої освіти основним завданням загальноосвітньої школи є всебічний розвиток індивідуальності, формування ціннісних орієнтацій, задоволення інтересів і потреб; формування в учнів бажання і уміння вчитися, виховання потреби і здатності до навчання упродовж всього життя; становлення в учнів цілісного наукового світогляду, загальнокультурної, технологічної, комунікативної і соціальної компетенцій.

Вчитель повинен будувати навчальний процес таким чином, щоб учень отримував задоволення від процесу учіння, іробота була спрямована не на заучування, а на навчання, не на знання, а на вміння й навички, не на експлуатацію інтелекту, а на його розвиток, що сприяєформуванню творчої компетенції дитини.

На сучасному освітньому просторі педагогам пропонується значна кількість оригінальних технологій, методик, прийомів навчання дитини. 

Теоретична основа статті базується нанаукових засадах застосування методів та прийомів «Школи ейдетики», досвід впровадження яких українськими та зарубіжними психологами, педагогами є ефективним.

Методи навчання, які пропонує ейдетика, спираються на образне мислення дитини та відповідають законам природи. Вперше термін «ейдетика» був озвучений німецьким психологом Е.Йєншем, а поширення і глибокого вивчення набув у дослідженнях видатного психолога О.Р.Лурії, який поділив методики запам’ятовування на два основних напрямки: мнемотехніка та ейдетика.

Мнемоніка (мнемотехніка) — сукупність прийомів і способів, що полегшують запам'ятовування і збільшують обсяг пам'яті шляхом утворення штучних асоціацій. Мнемоніка не вдосконалює пам'ять, а полегшує сам процес запам'ятовування через придумані штучні асоціації, які легко й швидко відкладаються в пам'яті. 

Ейдетика — це психологічний або медичний термін, здатність згадувати чи відтворювати зображення, звуки, запахи об'єктів чи тактильні відчуття про них в пам'яті з граничною точністю. 

Основна формула, що відображає суть методів ейдетики: уява+позитивні емоції = засвоєна інформація.

«Школа ейдетики» - впорядкований набір методів і вправ, що допомагають оволодіти вмінням використовувати свою уяву для запам’ятовування та відтворення будь-якої інформації. 

Засновником «Школи ейдетики» є Ігор Матюгін - професор, доктор педагогічних наук (Росія). Втілення цієї методики в Україні проводить Євген Антощук – доктор педагогічних наук, засновник української школи ейдетики «Мнемозина». 

Взаємовплив ейдетики та мнемотехніки на розумову діяльність школярів висвітлено у дослідженнях Б.П.Юсова, А.Хуторського, Т.Бюзена. На поєднанні ідей когнітивних та комунікативних методів у процесі структурування навчальної інформації наголошують М. Пентилюк, О. Горошкіна, А. Нікітіна, Л.В.Скуратівський.

Досліджувана методика втілюється як експериментальна для навчання у Ровеньківській ЗШ № 6 (Луганська область), ЗШ № 26. м.Вінниці, авторській школі М.П.Гузика, м. Южне (Одеська область).

Метою статті є з’ясування особливостей застосування засобів та методів ейдетики під час викладання української мови й літератури.

Основою психічних процесів людини є кора півкуль головного мозку, а її функції спеціалізовані асиметрично. Тобто дітей (як і дорослих) за домінуванням півкуль можна розділити на правопівкульних та лівопівкульних (існують ще амбідекси – люди з рівномірним розвитком півкуль).

Ейдетичні прийоми краще використовують ті діти, які мають образну пам’ять (правопівкульні). Школярі з більш розвиненою аналітичною пам’яттю віддають перевагу іншим способам запам’ятовування матеріалу, зокрема, прийомам мнемотехніки. 

Тож актуальність дослідження та використання методів ейдетики полягає в тому, що під час навчально-виховного процесу учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, а отже створюються комфортні умови для самореалізації кожної дитини.

Інноваційною значущістю методів ейдетики є те, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної, позитивної взаємодії всіх учнів. Відбувається колективне, групове, індивідуальне навчання у співпраці, коли вчитель і учні – рівноправні суб’єкти навчання.

Безумовними перевагами методик ейдетики є:
  • сприйнятливість і доступність;
  • незалежність від спеціального обладнання;
  • використання прийомів, які сприймаються учнем як гра;
  • можливість застосування в різних галузях.

Способи реалізації ейдетичних методик на уроках української мови та літератури

І. Опорні конспекти як спосіб стиснення і візуалізації навчального матеріалу та відображення його короткого змісту у вигляді опори – знаково-символічного, схематичного, логічно послідовного зображення головного з широким використанням асоціацій.

Робота з опорним конспектом базується на діяльнісній основі, оскільки учні не просто пасивно сприймають запропоновану картинку, а є її співавторами. Під час відтворення навчального матеріалу активізується зорова пам’ять: перед очима спочатку виникає картинка-опора з символами, асоціативними малюнками, а потім інформація «нанизується» на ці зорові образи, спрямовуючи учнів до якісного осмислення змісту вивченого.

ІІ. Ейдос-конспект – це висновки, гіпотези, які виникають асоціативно у свідомості дитини в процесі інтерпретації навчального матеріалу.

Поєднуючи в собі опорний конспект (теоретичні відомості) та ілюстрації ейдос-конспектзадіює логічне і образне мислення.

Ейдос-конспекти використовуються на операційно-пізнавальному тарефлексивно-оцінювальному етапі сучасного компетентісного уроку.

Класифікація ейдос-конспектів (за А.М.Богосвятською):
  • художні (в основі малюнок);
  • графічні (наближені до опорного конспекту);
  • кольорові ( в основі кольори);
  • асоціативні (наприклад, аплікація картинок-образів, асоціацій);
  • комбіновані.
Метод поєднання вербального апарату з роботою уяви:

необхідно за 60 секунд назвати 60-100 будь-яких іменників (потрібно називати ті предмети, що з’являються в уяві, деталізувати їх, розглядаючи, не поспішати, бо це викликає емоційне напруження).

Метод узгодження фантазії та уяви з умінням чітко висловлювати, промовляти власні думки:

потрібно навчитись, не зупиняючись, говорити на будь-яку тему упродовж 5 хвилин.

Застосування прийомів ейдетики та мнемотехніки дають змогу створити навчальне середовище, в якому теорія і практика засвоюються одночасно. Це в свою чергу сприяє розвитку світогляду, логічного мислення, виявляє і реалізує індивідуальні можливості дитини. При цьому навчально – виховний процес організовується так, що учні шукають зв’язок між новими та вже отриманими знаннями; мають змогу зробити «відкриття», формують свої власні ідеї та думки за допомогою різноманітних засобів, навчаються співробітництву. Таким чином здійснюється особистісно – орієнтований підхід до навчання дітей.

Список використаних джерел

1. Айзенварг Л.Г., Айзенварг М.Л. Ейдетика. Електронний ресурс/ Режим доступу: http://do100verno.com.ua/blog/tag/10

2. Антощук Є. Учімося запам’ятовувати і пригадувати: Швидка пед.. допомога. – К.: Вирій, 2007. – 156с.

3. Антощук Є. В. 8 уроків ефективного запом’ятовування. – Вінниця: Поділля, 2002.

4. Антощук Є. В. 10 уроків чудової пам’яті. – К.: Вид. О. М. Ешке, 2003. Режим доступу: http://festival21.org/stati-i-publikacii/bartosh-l-a-shkola-ejdotexniki-odesskij-region/

5. Бесєдіна А. Вплив методів і завдань ейдетики на розвиток особистості учня // Рідна школа. – 2009. – № 2-3. – С. 61-62.

6. Винославська О.В. Психологія :навчальний посібник. – К.: ІНКОС, 2005.Режим доступу: http://www.ebk.net.ua/Book/psychology/vinoslavska_psihologiya/part2/2301.html

7. Державний стандарт базової та повної загальної середньої освіти. Електронний ресурс / Режим доступу : www.mon.gov.ua

8. Эйдетика в современныхтехнологияхобучения. Електронний ресурс/ Режим доступу: http://neuch.org/interest/jejjdetika-v-sovremennykh-tekhnologiyakh-obuch

9. Концепція загальної середньої освіти, затверджена Постановою Колегії МОН України та Президією АПН України № 12/5-2 від 22.11.2001р.

10.Мажирина Н. Эйдетика. Мир другими глазами [Электронный ресурс]. – Режим доступу: http://clck.yandex.ru/redir

3 коментарі:

  1. Образне мислення - це складова частина мислення творчаі особистості. Коли вчитель творчий сам, то й учні "успадковують" від нього асоціативно відтворювати новколишній світ. Який із елементів асоціативного мислення Вам удається використовувати на уроках найчастіше? Мене дуже цікавить Ваша позиція як учителя на уроках розвитку зв'язного мовлення стосовно використання елементів так званоі ейдетики

    ВідповістиВидалити